herb

Odwiedziło nas:

2032799
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Poprzedni
Ten miesiąc
Poprzedni
Wszystkie
71
2466
8068
1944231
12215
44049
2032799

Twój IP: 3.236.59.63
10-07-2020

Montessori w naszym przedszkolu

Montessori

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

W naszym oddziale przedszkolnym od tego roku szkolnego 2019/2020 wraz ze zmianą kadry pedagogicznej pojawiły się nowe kierunki edukacyjne – są to elementy zaczerpnięte z pedagogiki Marii Montessori.

1

Dlaczego Montessori?

„Pomóż mi zrobić to samemu” -To zdanie świetnie definiuje pedagogikę Marii Montessori. Tak naprawdę chodzi tu o pewną filozofię życia codziennego, o sposób traktowania dziecka i życzliwego towarzyszenia mu na każdym etapie jego rozwoju. Małemu dziecku należy dać możliwość samodzielnego działania – odpowiednio do jego wieku i umiejętności.

Jesteśmy przekonani, że naturalne predyspozycje dziecka, jego chłonny umysł, naturalna fascynacja nowymi zjawiskami ( tzw. faza wrażliwa) stanowią doskonałą podstawę do samodzielnego i zdrowego rozwoju.

2

 

 

Wspieramy i rozwijamy samodzielność dziecka, któremu należy zapewnić uporządkowane miejsce, aby mogło odnaleźć każdy przedmiot i aby każda zabawa odbywała się w wyznaczonym obszarze.

3

 

W myśl chińskiego powiedzenia : „Czas płynie nieubłaganie. Lecz porządek przedłuża jego trwanie” wdrażamy dzieci do utrzymywania porządku wokół siebie. Pamiętamy, że w uporządkowanym otoczeniu rozwój przebiega w sposób harmonijny.

4

 

Kształtowanie umiejętności psychomotorycznych następuje poprzez działania praktyczne, sensoryczne i poznawcze.        

5       

„Cisza też uczy”

 

6

„Cisza jest żywiołem, w którym formują się rzeczy wielkie”

 

Zgodnie z ideą Marii Montessori dużą rolę przywiązujemy do zajęć wyciszających. „Swoiste lekcje ciszy” są wstępem do nauki skupienia i koncentracji. Pozwalają dzieciom zaangażować się w wykonywaną czynność, a dzięki tym zajęciom lepiej dostrzegają otaczający świat.

Pomoce dydaktyczne stanowią jedno z bardzo ważnych narzędzi stymulujących proces poznawczy dziecka, ułatwiają kształtowanie zdolności motorycznych i obserwacyjnych.

7

 

Pomoce mają wbudowany system samokontroli, co oznacza, że dziecko samo dokonuje analizy i oceny swojej pracy. Wprowadzamy dzieci w świat rzeczywisty. Dzieci chętnie wykonują ćwiczenia grafomotoryczne wykorzystując tacę z kaszą manną.

8

                

Nasi podopieczni posługują się prawdziwymi narzędziami, przelewają wodę do szklanych naczyń,…

9

 

przesypują kaszę/groch….

1011

….zapinają klamerki, zawiązują sznurowadła, słuchają ciszy, utrzymują porządek, pieką ciasteczka, kiszą ogórki.

12

 

Wykonują proste czynności kulinarne jak przygotowywanie sałatek czy zdrowych soków z warzyw i owoców.

13

 

Wspólne konsumowanie samodzielnie przygotowanych posiłków sprawia zawsze dużo satysfakcji 😉

14

herbgminny