herb

Odwiedziło nas:

2030369
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Poprzedni
Ten miesiąc
Poprzedni
Wszystkie
107
921
5638
1944231
9785
44049
2030369

Twój IP: 3.226.97.214
09-07-2020

Biblioteka

Działania biblioteki szkolnej wspierające proces edukacji

Biblioteka szkolna zawsze kojarzyła mi się z najbardziej przyjaznym miejscem w szkole. Tutaj można było uciec od codziennych kłopotów, a zawsze uśmiechnięta i elegancka pani bibliotekarka, przygarniała nawet najbardziej „zbłąkane dusze”.

Dzisiejszy nauczyciel bibliotekarz powinien przygotowywać ucznia do poruszania się w świecie informacji. Umiejętność wyszukiwania, świadomej selekcji oraz wykorzystywania informacji, decydujące dziś o jakości życia. Ze względu na ogrom otaczających nas przekazów, obecnie ważniejsza staje się dla użytkownika mapa, niż gruntowne przejście „wszystkimi drogami”. Nasza funkcja w procesie edukacji sprowadza się zatem do pełnienia roli przewodnika po świecie wiedzy.

Podstawowym zadaniem biblioteki szkolnej jest wspieranie procesu edukacyjnego. Pragnę podkreślić, iż wywiązując się z tej powinności, nie można bagatelizować samego ucznia i pochylenia się nad jego codziennymi sprawami o jakże szerokim spektrum. Biblioteka szkolna musi być miejscem elastycznym, które odpowiada na różnorodne potrzeby ucznia.

Nasza biblioteka jest nie tylko miejscem, gdzie można uzyskać dostęp do informacji. Jest miejscem, gdzie można je opracowywać, korzystając z dostępnych narzędzi oraz pomocy pań bibliotekarek. Pomoc ta nie ogranicza się do wskazania źródła potrzebnych wiadomości, poprawienia bibliografii do zadanej pracy .Wspieranie procesu edukacyjnego to pomoc uczniowi w odnalezieniu jego własnej drogi w rozwoju pasji i zainteresowań, to pokazywanie nowych możliwości, pobudzanie wrażliwości na poszukiwanie wiedzy, to też dbanie o tradycję swojej szkoły, regionu. W końcu wspieranie procesu edukacyjnego zaczyna się od zwykłej rozmowy, aby poznać ucznia, jego potrzeby te czytelnicze i edukacyjne, ale też codzienne dylematy.

Staramy się, aby biblioteka szkolna była miejscem, gdzie uczeń może odpocząć od codziennego stresu. Uczniowie doceniają miłą, szybką i fachową obsługę, ale przede wszystkim przyjazną, bezstresową atmosferę, która jest najlepszym podłożem do rozwoju młodego człowieka. W bibliotece nie oceniamy i nie stawiamy stopni nawet za nieprzeczytanie lektury. Uczniowie nie czując presji, tak ciągle obecnej w środowisku szkolnym, chętnie przychodzą porozmawiać o książkach, zainteresowaniach, pasjach. W codziennych wizytach i rozmowach wystarczy wsłuchać się w potrzeby naszych użytkowników, by móc wspierać ich w procesie rozwoju. Często uczniowie dzielą się swoimi zainteresowaniami, wówczas można podsunąć odpowiednią literaturę, zaproponować odpowiednie miejsce w sieci czy zainteresować konkursem, w celu sprawdzenia swoich sił w ulubionej dziedzinie. Można też zaangażować w działanie właśnie realizowane w bibliotece. Uczniowie chętnie angażują się w propozycje naszych pań pracujących tam.

Dorota Wojtyńska

herbgminny